سفارش تبلیغ
صبا ویژن
|| مدیریت || شناسنامه || پست الکترونیــک ||  RSS  ||
احمدنژاد رییس جمهور کشور من و شما (از نگاه روان شناسان)


برای آغاز هر نوع ارتباطی نیازمند شناخت و درک درست از آن ارتباط هستیم

برای ارتباط صحیح با افراد باید آنها را بشناسیم
و نحو صحیح ارتباط با آنها بررسی کنیم
تا بتوانیم تعامل بیشتری با هم داشته باشیم


آقای احمدنژاد چهار سال رییس جمهور کشور من و شما بوده و اکنون شناختی نسبی و نسبتا کاملی از او داریم
اکنون زمان ان رسیده که برای درک او و رفتارش از شخصیت و خصوصیات رفتاریش مطلع باشیم

در نتیجه من از عزیزانی که در این زمینه (روانشناسی و روانپزشکی) صاحب تحصیلات و تخصص هستند کمک می طلبم

افراد جامعه این حق را دارند که بدانند که آقای ریس جمهور دارای چه خصوصیات رفتاری و اخلاقی و شخصیتی هستند
جامعه ی روانشناسی و روانپزشکی کشور باید با دقت رفتار های آقای احمدی نژاد را بررسی کنند
و  نتیجه این بررسی را به مردم اعلام کنند


شایا تجلی :: دوشنبه 88/3/25 ساعت 11:43 صبح داغ کن - کلوب دات کام

نوشته های دیگران ()

دروغگویان کوچک و دروغ های بزرگ ، حرفای قشنگ و دهان های بد بو

صدام حسین _ وبلاگ شایا تجلی

هشتم تیرماه از آن جهت «روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی» نامگذاری شد
که در بعد از ظهر روز یکشنبه هفتم تیر 1366 شهرستان سردشت با جمعیتی حدود 12 هزار نفر،
توسط هواپیماهای رژیم بعث عراق مورد حمله بمبهای شیمیایی و گاز خردل و تاولزا قرار گرفت

ماسک _ وبلاگ شایا تجلی

تاریخچه جنگ های بیولوژیک

انسان ها، با کمال تاسف در طول تاریخ از تکنولوژی های در دسترسشان برای کشتار و نابودی و مقاصد منفعت طلبانه بارها و بارها استفاده کرده اند.
دقیقا نمی توان مرز زمانی مشخصی برای جنگ های بیولوژیک یا کاربرد میکروارگانیسم ها و سایر عوامل در جنگ تعیین کرد.
آدمی از روزهای اول زندگی بر روی کره خاکی همواره درصدد بوده که به نحوی به همنوع خود غلبه کند
و برای این منظور از کلیه امکانات موجود در دسترس خود استفاده می کرد.
سرخ پوستان آمریکا با سابقه تمدن 5000 ساله، همواره در جنگ، تیرهای خود را آغشته به سم می نمودند.
در 300 سال قبل از میلاد مسیح آلودگی چاه های آب دژها، قلعه ها و شهرها یکی از روش های موثر بــرای از پــای در آوردن دشمن و سربازان و مردمان در بین یونانی ها بوده است.
در جنگ های قرون وسطی با بــه کارگیری منجنیق ها برای پرتاب اجساد آلوده حیوانات و انسان ها به داخل دژهای محاصره شده استفاده می شد که این عمل باعث ترس و بیماری در میان مردم محاصره شده گردید.
سال 1763 میلادی نقطه عطفی در تاریخچه جنگ های بیولوژیک می باشد،
چرا که در این سال یک تغییر مهم در کاربرد این عوامل در جنگ ها به وقوع پیوست.
به عبارت دیگر در این سال ارتش آمریکا (اروپایی های مهاجر) از عامل بیماری آبله به عنوان یک سلاح برای قوم کشی سرخ پوستان بومی آمریکا استفاده نمود.
آنها با انتشار عامل بیماری آبله از طریق دادن پتوهای آلوده به ویروس، سبب کشتار وسیعی در بین بومیان سرخ پوست گردید.
در سال 1915 ، در طی جنگ جهانی اول، آلمان ها به کاربرد عامل بیماری وبا در ایتالیا و طاعون در پترزبورگ روسیه متهم شدند.
انگلیسی ها نیز ادعا نمودند که آلمان ها در طول جنگ از بمب های حاوی طاعون استفاده نمودند و فرانسوی ها مدعی بودند که آلمان ها عروسک ها و آب نبات های آلوده به عوامل میکروبی را بر روی رومانی ریختند


وبلاگ شایا تجلی

  کنفرانس خلع سلاح ژنو
در سال 1925 در کنفرانس خلع سلاح ژنو، عهدنامه ای (پروتکل منع کاربرد سلاح های شیمیایی و بیولوژیک) به تصویب 40 کشور جهان رسید.
مشکل عمده در ارتباط با ممنوعیت ذکر شده در پروتکل ژنو این بود که هیچ  اشاره ای  به  ممنوعیت ساخت، تولید ، ذخیره سازی ، آزمایش ، نقل و انتقال و خرید  و فروش اینگونه سلاح ها نشده بود.
از این  جهت  بود که  در کمتر از  دو دهه بعد از تصویب این قانون، جهان شاهد کاربرد وسیع تر اینگونه سلاح ها در جنگ جهانی دوم و پس از آن بود که نهایتا منجر به کنوانسیون 1972 ژنو، مبنی بر ممانعت از توسعه، تولید و ذخیره سازی سلاح های باکتریولوژیک (بیولوژیک) و توکسینی(سمی) و کاربرد آنها گردید.
کشورهای شرکت کننده در این کنوانسیون متعهد شدند که عوامل بیولوژیک جنگی خود را نابود کنند و یا همه آنها را برای مقاصد صلح جویانه تغییر کاربردی دهند که البته این کنوانسیون در سال های آتی به دفعات، حول محورهای فوق و پروتکل الحاقی بازنگری و بررسی شد.
با این حال تولید و به کارگیری سلاح های شیمیایی و میکروبی در چند دهه ی اخیر از سوی کسانی که خود مدعی خلع این سلاح ها هستند، همچنان ادامه داشته و قربانیان اصلی این سلاح مردم بی دفاع هستند

 وبلاگ شایا تجلی


واژه‏هاى تهى
و ابدیتى شاید
تهى‏تر
حقیقت
در کامِ طُعمه جوى زندان
و اشتراکِ درد
در قعرِ قربانگاهى ناله خیز

خاک
رخوتى که باران را گداخته است
و باغچه‏ها
خالى مانده‏اند
و این چنین سده‏اى
در صداقتى مسموم
واژه‏اى است
که نابارور خواهد ماند !

از کتاب کاشکی پرنده پر نداشت
شایا تجلی

یک سوم از مجموع 445 شرکت غربی را شرکت های آلمانی تشکیل می دهند در گزارش 12 هزار صفحه ای عراق درباره تسلیحات این کشور، به تفصیل بیان

یک روزنامه وابسته به جناح چپ برلین به نام «تاگس زایتونگ» در ماه دسامبر 2002


شایا تجلی :: شنبه 87/4/8 ساعت 1:0 صبح داغ کن - کلوب دات کام

نوشته های دیگران ()

همیشه هستند کسانی که زندگی ما را به بازی بگیرند

 

قوه قضاییه _ شایا تجلی

ساعت 20:30 روز یکشنبه   7 تیر  1360  ، تعدادی ازشخصیت های مختلف کشور ( نمایندگان مجلس، هیأت دولت ، قوه قضاییه و...)
به تدریج به سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران واقع در سرچشمه تهران وارد شدند.
در زمان قرائت قرآن کریم تعدادی دیگراز اعضاء حزب از جمله شهید بزرگوار آیة الله دکتر بهشتی وارد جلسه شدند.
پس از پایان قرائت و اعلام برنامه، آیة الله بهشتی آغاز سخن نمود. بحث روز درباره تورم بود.
اما عده ای از اعضاء خواسته بودند که راجع به انتخابات ریاست جمهوری نیز صحبت شود
.

شهید بهشتی  _ شایا تجلی

شهید بهشتی سخنانش را با این جملات آغاز
کرد
:

"ما باردیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند.
تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت
مردم را به بازی نمی گیرند انتخاب شوند."

این آخرین سخنان آن بزرگوار بود که از لبان حقگوی ایشان بیرون تراوید.
ناگهان برقی جهید و نوری خیره کننده و صدایی مهیب برخاست، زمین تکان سختی خورد و دیوارها به شدت لرزید.
گویی زلزله به پا شده
است، در کمتر از ثانیه ای از سالن اجتماعات حزب جمهوری اسلامی جز تلی از خاک چیزی
نماند
بیش از هفتاد تن از بهترین عزیزان انقلاب، زیر خروارها خاک مدفون می
شوند.

عامل بمب گذاری فردی نفوذی به نام محمدرضا کلاهی بود که خود جزء نیروهای خدماتی حزب به حساب می آمد و پس از انفجار موفق به فرار شد.

بخشی از پیام امام خمینی(ره) در رابطه با این ترور

ملت
عزیز! این کوردلان مدعی مجاهدت برای خلق، گروهی را از خلق گرفتند که ازخدمتگزاران فعال و صدیق خلق بودند.
گیرم که شما با شهید بهشتی که مظلوم زیست و مظلوم مُرد و خار چشم دشمنان
اسلام و خصوص شما بود،
دشمنی سرسختانه داشتید، با بیش از 70 نفر بی گناه که
بسیارشان از بهترین خدمتگزاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان کشور و ملت بودند چه دشمنی داشتید؟

جز آن که شما با اسم خلق، از دشمنان خلق و راه صاف کنان چپاولگران شرق و غرب می باشید.

شایا تجلی و سایه قانون

پرواز
عدالتِ گنگى است

که در امتدادِ بال‏هاى تردید گم شده است
و پرنده‏ها
حنجره‏هایى
که بى‏وساطتِ طنینِ آسمان
در میانِ واژه‏هایى غریب
پا گرفته‏اند.
آغاز نمى‏شویم
تمامِ گلوها
به انتظار نشسته‏اند
دستى
به کاوشِ شکسته‏هاى قلبِ ما
برخاسته است.
ما امّا هنوز
ترانه‏اى نچیده‏ایم
شاخه‏ها خالیند
پرنده‏ها رفته‏اند
و پرواز
هنوز هم
عدالتِ گنگى است !

از کتاب کاشکی پرنده پر نداشت


قانون و مجازات _ شایا تجلی


اشتباه شده‏

مى‏شنوى که اتّفاقى نمى‏افته، اشتباه شده
اینجا هر اشتباهى بى‏دلیل اتّفاق نمى‏افته
باورت نمى‏شه دارن دل ما رُ خواب مى‏کنن
با قصّه‏اى که هرگز گذرش به کلاغ نمى‏افته

مى‏شنوى که اتّفاقى نمى‏افته
گذرِ لاله به داغى نمى‏افته
آسمونا آبى و مزرعه سبزه
هجومِ ملخ به باغى نمى‏افته

وقتى که میونِ این کوچه‏ى بن‏بست چاه مى‏کنیم
تا انتها رسیدن غیرممکن‏ترین خیالاته
ما با اینکه مى‏دونیم آخر قصّه مرگ مى‏رسه
امّا هنوز دلامون دلخوش این‏همه محالاته

مى‏شنوى که اتّفاقى نمى‏افته
گذر لاله به داغى نمى‏افته
آسمونا آبى و مزرعه سبزه
هجوم ملخ به باغى نمى‏افته

حالا که نمى‏تونى این همه سنگُ آینه بشکنى
پس شیشه دلت رُ با دلِ سنگ آینه‏ها بشکن
حالا که نمى‏تونى این همه بغضُ صاعقه بشى
دریاترین غمت رُ مثه یک قطره بى‏صدا بشکن

از کتاب چهارعروسک ولگرد

در مورد درخت، بر اساس میوه هاش قضاوت می کنم نه برگهاش..
مراقب باشید، همیشه هستند کسانی که زندگی ما را به بازی بگیرند..

شایا تجلی


شایا تجلی :: جمعه 87/4/7 ساعت 1:0 صبح داغ کن - کلوب دات کام

نوشته های دیگران ()

از اعدام تا ترور

شهید بهشتی

من محمد حسینی ‌بهشتی که گاه به اشتباه محمد حسین بهشتی می‌نویسند.
نام اولم محمد و نام‌ خانوادگی ترکیبی است از حسینی ‌بهشتی.
در دوم آبان 1307 در شهر اصفهان در محله لومبان متولد شدم، منطقه زندگی ما یک منطقه قدیمی است،
از مناطق بسیار قدیمی شهر است، خانواده من یک خانواده روحانی است. پدرم روحانی بود.
تحصیلاتم را در یک مکتبخانه در سن چهار سالگی آغاز کردم. خیلی سریع خواندن و نوشتن و خواندن قرآن را یاد گرفتم
و در جمع خانواده به عنوان یک نوجوان تیزهوش شناخته شدم. تا اینکه قرار شد به دبستان بروم.
دبستان دولتی ثروت، در آن موقع که بعدها به نام 15 بهمن نامیده شد.
وقتی آنجا رفتم از من امتحان ورودی کردند و گفتند که باید به کلاس ششم برود ولی از نظر سن نمی‌تواند
بنابراین در کلاس چهارم پذیرفته شدم و تحصیلات دبستانی را همان جا به پایان رساندم، ا
ز آنجا به دبیرستان سعدی رفتم.
سال اول و دوم را در دبیرستان گذراندم و اوایل سال دوم بود که حوادث شهریور 20 پیش آمد،
با حوادث شهریور 20 علاقه و شوری در نوجوان‌ها برای یادگیری معارف اسلامی به وجود آمد.
در سال 1321 تحصیلات دبیرستانی را رها کردم به مدرسه صدر اصفهان رفتم برای ادامه تحصیل، چون در این فاصله یک مقدار خوانده بودم.
از سال 1321 تا 1325 در اصفهان تحصیلات ادبیات عرب، منطق، کلام و سطوح فقه و اصول را با سرعت خواندم که این سرعت و پیشرفت موجب شده بود که حوزه آنجا با لطف فراوان با من برخورد کند.
در سال 1324 از پدر و مادرم خواستم که اجازه بدهند در یک حجره‌ای که در مدرسه داشتم، شب‌ها هم در آنجا بمانم و به تمام معنا طلبه شبانه‌روزی باشم.
این را بگویم که در دبیرستان در سال اول و دوم زبان خارجی ما فرانسه بود و در آن دو سال فرانسه خوانده بودم ولی در محیط اجتماعی آن روز آموزش زبان انگلیسی بیشتر بود و در سال آخر که در اصفهان بودم تصمیم گرفتم یک دوره زبان انگلیسی یاد بگیرم. یک دوره کامل «دریدر» خواندم و با انگلیسی آشنا شدم.
در سال 1325 به قم آمدم. حدود شش ماده در قم بقیه سطح، مکاسب و کفایه را تکمیل کردم و از اول 1326 درس خارج را شروع کردیم.
درس خارج فقه و اصول نزد استاد عزیزمان مرحوم آیت‌الله محقق داماد می‌رفتم و همچنین درس استاد و مربی بزرگوارم و رهبرمان امام خمینی و بعد درس مرحوم آیت‌الله بروجردی، تعدادی درس مرحوم آیت‌الله سید محمد تقی خوانساری و تعداد خیلی کمی هم درس مرحوم آیت‌الله حجت کوه‌کمری
.

به قم که آمدم به مدرسه حجتیه رفتم. مدرسه‌ای بود که مرحوم آیت‌الله حجت تازه بنیانگذاری کرده بودند.

در آن سال‌هایی بود که استادمان آیت‌الله طباطبایی از تبریز به قم آمده بودند،
س
ال 1327 به فکر افتادم که تحصیلات جدید را هم ادامه بدهم. بنابراین با گرفتن دیپلم ادبی به صورت متفرقه و آمدن به «دانشکده معقول و منقول» آن موقع که حالا «الهیات و معارف اسلامی» نام دارد.
دوره لیسانس را آنجا گذراندم در فاصله 27 تا 30 ، و سال سوم را به تهران آمدم و سال آخر دانشکده را برای اینکه بیشتر از درس‌های جدید استفاده کنم و هم زبان انگلیسی را اینجا کامل‌تر کنم و با یک استاد خارجی که مسلط‌تر باشد یک مقداری پیش ببرم.
در سال 1329 ، 1330 در تهران بودم و برای تأمین هزینه‌ام تدریس می‌کردم و خودکفا بودم. سال 1330 لیسانس شدم و برای ادامه تحصیل به قم برگشتم و ضمناً برای تدریس در دبیرستان‌ها، به عنوان دبیر زبان انگلیسی در دبیرستان حکیم نظامی قم مشغول تدریس شدم
.
در سال 1329 و 1330 که تهران بودم، مقارن بود با اوج مبارزات سیاسی و اجتماعی نهضت ملی نفت به رهبری مرحوم آیت‌الله کاشانی و مرحوم دکتر مصدق و به صورت یک جوان معمم مشتاق در تظاهرات و اجتماعات و میتینگ‌ها شرکت می‌کردم.
در سال 1331 در جریان
30 تیر آن موقع تابستان به اصفهان رفته بودم و در اعتصابات 26 تا 30 تیر فعالیت داشتم و شاید اولین یا دومین سخنرانی اعتصاب که در ساختمان تلگرافخانه بود را به عهده من گذاشتند.
به هر حال بعد از کودتای 28 مرداد در یک جمع‌بندی به این نتیجه رسیدم که در آن نهضت ما کادرهای ساخته شده کم داشتیم،
بنابراین تصمیم گرفتیم که یک حرکت فرهنگی ایجاد کنیم و در زیر پوشش آن کادر بسازیم. دبیرستانی به نام دین و دانش در قم تأسیس کردیم و با همکاری دوستان، که مسؤولیت اداره‌اش مستقیماً به عهده من بود
تا سال 1342 که در قم بودم و همچنان مسؤولیت اداره آن را به عهده داشتم؛ و در ضمن در حوزه هم تدریس می‌کردم و یک حرکت فرهنگی نو هم در حوزه به وجود آوردیم و رابطه‌ای هم با جوان‌های دانشگاهی برقرار کردیم پیوند میان دانشجو و طلبه و روحانی را پیوندی مبارک یافتیم.
در سال‌های 1335 تا 1338 دوره دکتری فلسفه و معقول را در دانشکده الهیات گذراندم، در حالی که در قم بودم و برای درس‌ها و کارها به تهران می‌آمدم.
در سال 1339 ما سخت به فکر سامان دادن به حوزه علمیه قم افتادیم. مدرسین حوزه جلسات متعددی داشتند برای برنامه‌ریزی نظم حوزه و سازمان‌دهی به حوزه، در دو تا از این جلسات بنده هم شرکت داشتم،
کار ما در یکی از این جلسات به ثمر رسید و دراین جلسه آقای ربانی شیرازی و مرحوم آقای شهید سعیدی و خیلی دیگر از برادران شرکت داشتند، آقای مشکینی و خیلی‌های دیگر. ما در یک برنامه‌ای در طول یک مدتی توانستیم یک طرح و برنامه تحصیلات علوم اسلامی در حوزه تهیه کنیم.
در هفده سال این پایه‌ای شد برای تشکیل مدارس نمونه‌ای که نمونه معروف‌ترش مدرسه حقانیه یا مدرسه منتظریه به نام مهدی منتظر سلام‌الله علیه است. در همان سال‌ها ما در قم به مناسبت تقویت پیوند دانش‌آموز و فرهنگی و دانشجو و طلبه به ایجاد کانون دانش‌آموزان قم دست زدیم و مسؤولیت مستقیم این کار را، برادر و همکار و دوست عزیزم مرحوم شهید دکتر مفتح به دست گرفتند.
سال 42 به تهران آمدم و در ادامه کارها با گروه‌های مبارز از نزدیک رابطه برقرار کردیم. از کارهایی را که فراموش کردم اگر اشتباه نکرده باشم 41 یا اوایل 42 در یک جشن مبعث که دانشجویان دانشگاه تهران در امیرآباد در سالن غذاخوری برگزار کرده بودند، دعوت کردند که من درآن روز مبعث سخنرانی کنم.
در این سخنرانی موضوعی را من مطرح کردم به عنوان «مبارزه با تحریف یکی از هدف‌های بعثت است» و در این سخنرانی طرح یک کار تحقیقاتی اسلامی را ارائه کردم که آن سخنرانی بعدها در مکتب تشیع چاپ شد.
مسلمان‌های هامبورگ به مناسبت مسجد هامبورگ که بنیانگذارش روحانیت بود که به دست مرحوم آیت‌آلله بروجردی گذارده شده بود فشار آورده بودند به مراجع که چون مرحوم محققی آمده بودند به ایران باید یک نفر روحانی به آنجا برود.
این فشارها متوجه آیت‌الله میلانی و آیت‌الله خوانساری شده بود، آیت‌الله حائری و آیت‌الله میلانی به بنده اصرار کردندکه باید بروید به آنجا، از طرفی دیگر چون شاخه نظامی هیأت‌های مؤتلفه تصویب کرده بودند که منصور را اعدام کنند و بعد از اعدام انقلابی منصور پرونده دنبال شد و اسم بنده هم در آن پرونده بود.
دوستان فکر می‌کردند که به یک صورتی من را از ایران خارج کنند و در خارج مشغول فعالیت‌هایی باشم. البته خود من ترجیح می‌دادم که در ایران بمانم. مشکل من گذرنامه بود که به من نمی‌دادند ولی دوستان گفتند از طریق آیت‌الله خوانساری می‌شود گذرنامه را گرفت و در آن موقع این گونه کارها از طریق ایشان حل می‌شد و آیت‌الله خوانساری اقدام کردند و گذرنامه را گرفتند به این طریق مشکل گذرنامه حل شد و در رابطه با این آقایان بخصوص آیت‌الله میلانی به هامبورگ رفتم.
تصمیم این بود که مدت کوتاهی آنجا بمانم و کار آنجا که سامان گرفت برگردم ولی در آنجا احساس کردم که دانشجویان سخت محتاج هستند به یک نوع تشکیلات اسلامی، هسته اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان گروه فارسی زبان آنجا را به وجود آوردیم و مرکز اسلامی هامبورگ سامان گرفت.
بیش از 5 سال آنجا بودم که در طی این 5 سال سفری به حج مشرف شدم، سفری به سوریه، لبنان و آمدم به ترکیه برای بازدید از فعالیت‌های اسلامی آنجا و تجدید عهد با دوستان و مخصوصاً برادر عزیزمان آقای صدر (امام موسی صدر) و امیدوارم هر کجا که هست مورد رحمت خداوند باشد و انشاءالله به آغوش جامعه‌مان بازگردد و سفری هم به عراق آمدم و به خدمت امام رفتم در سال 48 ، به هر حال کارهای آنجا سر و سامان گرفت و در سال 1349 به ایران برای یک مسافرت آمدم
اما مطمئن بودم که با این آمدن امکان بازگشتم کم است. در اینجا مدتی کارهای آزاد داشتم که باز مجدداً قرار شد کار برنامه‌ریزی و تهیه کتاب‌ها را دنبال کنیم بعد مسأله تشکیل روحانیت مبارز و همکاری با مبارزات، بخشی از وقت ما را گرفت. تا اینکه در سال 1355 هسته‌هایی برای کارهای تشکیلاتی به وجود آوردیم و در سال 1356 – 1357 روحانیت مبارز شکل گرفت و همان سال‌ها درصدد ایجاد تشکیلات گسترده مخفی یا نیمه ‌مخفی و نیمه‌ علنی به عنوان یک حزب و یک تشکیلات سیاسی بودیم.
در سال 56 که مسایل مبارزاتی اوج گرفت، همه نیروها را متمرکز کردیم و بحمدالله با شرکت فعال همه برادران روحانی در راهپیمایی‌ها و مبارزات انقلاب به پیروزی رسید.


شایا تجلی :: جمعه 87/4/7 ساعت 1:0 صبح داغ کن - کلوب دات کام

نوشته های دیگران ()

« 26 ژوئن » روزی که دیده نمی شود

شایا تجلی _ اعتیاد

 باغِ زندگى میانِ دست‏هاى باد
 این گناهِ توست !
 ما ز خاطره تو رفته‏ایم
 در عبورِ لحظه‏هاى بى‏صدا
 که جز تو
عشقِ دیگرى
 نمانده است
 و کاشکى
طلسمِ انقیادِ شب شکسته بود
 کاشکى حضورِ سبزِ تو میانِ خانه بود
 کاش آفتاب
 غُبار ِ ذره‏هاى پیکر ِ تو را
 به دست‏هاى باد مى‏سپرد
 دردها تمام مى‏شدند
 ستاره‏ى چشم‏هاى تو
 دوباره در مدار ِ یک طلوعِ تازه بود !

از کتاب کاشکی پرنده پر نداشت


ای که بیداری خوابت ، فرق ِ چندانی نداره
ای که کندی و شتابت ، فرق ِ چندانی نداره

زندگیت همش خیاله ، آرزوهای محاله
جلوی تموم ِ کارات ، یه علامت ِ سواله

روز و شب برات یه جوره ، انگاری همش تو خوابی
نه نظام و قید و بندی ، نه حسابی نه کتابی

ای که خورشید توی شهرت، روشنی هاشُ فروخته
همه هستی تُ سوزونده، گَردِ رویاهای سوخته

ای «ستاره سوخته» برخیز ، شیشه ی طلسمُ بشکن
بتکون غبار ِ تن رُ ، قید و بند جسمُ بشکن

کاری کن که روشنی ها ، آسمونتُ بگیرن
کاری کن که تیرگی ها ، از میون برن ، بمیرن

از کتاب دیگه دوست ندارم


شایا تجلی

 

 شایا تجلی _ اعتیاد

 تاریخچه ی روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

کنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تاریخ 17 تا 26 ژوئن 1987 در شهر "وین" به منظور ابراز عزم سیاسی ملتها در امر مبارزه با پدیده خانمان سوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O
به تصویب کشورهای شرکت کننده رسید.
این سند خط مشی همه جانبه اقدامات در امر کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت کننده مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بین المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند.
در این کنفرانس سندی در چهار فصل تنظیم شد که بیش از 35 مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه کنی مزارع غیر مجاز خشخاش، نابودی شبکه های عمده قاچاق مواد مخدر، همکاریهای حقوقی کشورها و غیره را در خود جای داده است. این سند در 26 ژوئن مصادف با 5 تیرماه به اتفاق آراء مورد تأیید و تصویب کشورهای شرکت کننده قرار گرفت و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

اعتیاد یــک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می‏ گردد.
اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌گـــــردد
.
همچنین ویــرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌اندازد.

پدیده شوم
قاچاق موادمخدر
بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است.
تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود.
متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است. مبارزه با اعتیاد نیز قطعاً بیش از آنکه ماموریتى در راستاى وظایف مصرحه نیروى انتظامى باشد، اقدامى است استراتژیک در مقابله با ابزار نظام سلطه جهانى در انحطاط اخلاقى جوامع با اهداف خاص سیاسی.
موادمخدر آنچنان آرام و بی ‏صدا برجسم و روان مصرف‏ کننده مستولى می‏گردد که هیچ معتادى آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی ‏آورد.
اعتیاد سبب تباهى میلیون‏ها مغز فعال می‏شود که سرمایه‏ هاى آینده جامعه بشرى بشمار می ‏روند. اگر درصد کمى از کودکانى که والدین آنها معتاد هستند به سوى بزهکارى سوق داده شوند، بعد از گذشت چندین سال تعداد بزهکاران در این مملکت به هزاران نفر خواهد رسید.
اعتیاد بیش از یک میلیارد نفر از اعضاء خانواده معتادان را در جهان بطور مستقیم با مشکلات ناشى از این آسیب مواجه نموده است. موادمخدر منشاء وقوع بسیارى از جرائم اجتماعى نظیر قتل، تجاوز، سرقت و ... می‏باشد.

شایا تجلی  _ مواد مخدر

سابقه مواد مخدر در جهان

بر اساس برخی اسناد موجود ، سابقه آشنایی بشر را  با مواد مخدر حدود 4000 سال پیش از میلاد برآورد شده
است،
« پلین » دانشمند رومی قرن اوّل میلادی ، اولین کسی است که شیره غلیظ خشخاش را به نام اپیوم عرضه کرد، " اپیوم " از ریشه " اٌپوس "  "OPOS " به معنی شیره  است که از کلمه " اهی پی نا " " AHIPENA " از زبان سانسکریت گرفته شده و بنا  به تلفظهای دیگر " اٌفیون " یا " هپیون " خوانده می شود.
به کار بردن کلمه  " تریاک "  " Theriac" بجای اٌفیون یک غلط مصطلح است ، زیرا " تریاک " در زبان انگلیسی و " تریاق " در زبان فرانسوی نام یک پادزهر است که از حدود 70 نوع گیاه تهیه شده و گاهی پوست یک نوع مار به نام  Tiriak در ایران را نیز به آن می افزودند.

شایا تجلی _ اعتیاد

تاریخ مواد مخدر در ایران

دٌوّل استکباری و در رأس آنها انگلیس ، همزمان با رسوخ در ارکان دولت ایران، مواد مخدر را رواج دادند که حتی برخی از شاهان صفوی نیز به آن روی آورده  و معتاد شدند، با شروع حکومت قاجار ، بر مبنای سیاست انگلیس که خواهان تضعیف همسایگان هندوستان بود ، تریاک کشی چنان در ایران رواج یافت که حتی تصویر " ناصرالدین شاه " را همانند نقش سکه بر حقه های وافور منقوش ساختند و بدینسان به آن رسمیت بخشیدند و در همین ایام نیز کشت  خشخاش را ترویج کردند و برای اولین بار در " ماهان ِ کرمان " مرغوب ترین نوع این محصول را کاشتند.
در زمان حکومت سلسله پهلوی ، سطح زیر کشت تا میزان 33000 هکتار افزایش یافت و علاوه بر تریاک های سناتوری که اسباب عیش طبقه اشراف و ثروتمندان ، و کلا و نمایندگان مجلس ، درباریان و خوانین بود ، برای اولین بار مرزهای ایران به روی هروئین گشوده شد و از حدود سال 1340 جوانان در معرض مواد مخدر قرار گرفتند و ایران که در مسیر ترانزیت مواد مخدر آسیا به  اروپا قرار دارد ، بزرگترین لطمات را متحمل شد.

شایا تجلی _ اعتیاد

کشور ما در مقابله با ورود و شیوع این مواد خانمانسوز، بمنظور کنترل و حفاظت مرزهاى شرقى اقدام به احداث بیش از هزار کیلومتر جاده، ده‏ها پاسگاه مرزی، برجک و دیده‏بانى و حفر چندین کیلومتر کانال و ... نموده است و هزاران نفر از فرزندان این مرز و بوم نیز به شهادت رسیده‏ اند.
مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تمام دنیا و با عنوان «مبارزه، ایثار و شهادت» در ایران برگزار می‌شود
اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏  کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آنرا به کنترل در آورد. در این راستا تلاش ما بر این است تا با ارتقاء سطح آگاهى اقشار مختلف جامعه پیشگیرى از اعتیاد را بر درمان معتادین مقدم بداریم.

شایا تجلی _ زندگی

به امید روزى که جامعه‏ اى داشته باشیم که اگر هم در آن فرد معتادى وجود دارد، درصدد نجات خویشتن باشد

هم اکنون در جهان 214 میلیون معتاد وجود دارد که 14 میلیون نفر از آنها به هروئین و کوکائین معتاد هستند، مبارزه با قاچاق مواد مخدر با رهنمودهای امام رحمةالله و با همّت جوانان مسلمان در قالب کمیته های انقلاب اسلامی آغاز شد
این مبارزه ، با تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1367 و تصویب قانون جدید مبارزه با مواد مخدر ، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 19/5/68 به تدریج شکل سازمان یافته به خود گرفت و با ادغام نیروهای انتظامی موج فزاینده ای به خود گرفته است و ستاد مبارزه با مواد مخدر که ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد ، هماهنگی لازم را در زمینه ادامه این مبارزه انجام می دهد.
د
ر حال حاضر در کشور یک میلیون و 200 هزار نفر معتاد وجود دارد و 800 هزار نفر نیز به صورت تفننی از مواد مخدر استفاده می کنند
فقر ، بیکاری ، سرخوردگی اجتماعی و جدایی والدین از عوامل اصلی گرایش به مواد مخدر هستند

«این مواد مخدر مایه فساد است ، فساد را باید برداشت تا دیگران اصلاح شوند . هر عقلی و هر عاقلی این معنا را تصدیق دارد که با این طور فسادها که جوانهای ما را تقریباً به نیستی می کشاند ، باید مبارزه بشود»
امام خمینی (ره)

اگه جلوی اشتباهاتم  رُ  نگیرم ، اشتباهات جلوی من رُ می گیرن ، اگه  لحظه هامُ به سمت هدفم بالا نکشم ، لحظه ها منو ازهدفم پایین می کشن

شایا تجلی


شایا تجلی :: پنج شنبه 87/4/6 ساعت 6:48 عصر داغ کن - کلوب دات کام

نوشته های دیگران ()

   1   2      >
به نام خدای صلح و ترانه
ترانه 2 - رهاتر از پرنده
شایا تجلی _ ترانه سُرا
اوْل / فروردین / 1356
ساعت هشت و ده دقیقه ی صبح
اکنون نزدیک به { 300 - سیصد }
ترانه ی به حنجره سپرده دارد
(در داخل و خارج از ایران)
{20- بیست } عنوان کتاب چاپ شده
با نام های زیر محصول فعالیت ِ
سال های شاعرانه ی اوست
ادامه ی مطلب
لوگوی وبلاگ

ترانه 2 - رهاتر از پرنده

آمارهای بازدید وبلاگ
مجوع بازدیدها: 612021 بازدید

امروز: 38 بازدید

دیروز: 5 بازدید

پیوندهای روزانه
شایا تجلی در فیسبوک [42]
شایا تجلی ترانه سُرا [3616]
سایت رسمی شایا تجلی [1669]
کلوب شایا تجلی [1157]
[آرشیو(4)]


مطالب بایگانی شده


شایا تجلی ترانه سُرا
پاییز 83
زمستان 83 حادثه ی بم
زمستان 83
بهار و تابستان 84
زمستان 84
دختر ماه فروردین 85
دخترماه اردیبهشت 85
دختر ماه خرداد 85
دختر ماه تیر 85
دختر ماه مرداد 85
دختر ماه شهریور 85
دختر ماه مهر 85
دختر ماه آبان 85
دختر ماه دی
سالروز تولد خواهرم مینوی عزیز
محرم ماه قشنگ عاشقی
آلبوم ماندگار ناصر عبداللهی
دختر ماه بهمن
دختر ماه اسفند
شهرام جزایری
مناسبت ها
تسلیت ها
نوشته های دختری که عاشقم شده
پست تولدم
فاطمه (‏ص) ، روز زن ، مادر ،‏
ترانه 2
تیر 88
مرداد 88
90
فروردین 91
91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92

ترانه ی وبلاگ

اشتراک در خبرنامه

 


Search